Facebook-mainonta kiinnostaa yrittäjiä maakunnassa | Julkaisut @SeAMK

Facebook-mainonta kiinnostaa yrittäjiä maakunnassa

DNA:n tekemän digitaalisen elämäntavan tutkimuksen mukaan (06/2017) suomalaisten eniten käyttämät somekanavat ovat Youtube, Facebook, WhatsApp ja Instagram. Samaisen tutkimuksen mukaan päivittäin jopa 2,5 miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia. On selvä, että koska asiakkaat ovat Facebookissa, myös yritysten tulisi olla siellä. Niin sanottu orgaaninen näkyvyys Facebookissa on pienentynyt radikaalisti, ja joidenkin arvioiden mukaan enää vain 5 % sivun seuraajista näkee ei-maksetun päivityksen omassa uutisvirrassaan. Tämä johtuu osin tietenkin siitä, että Facebookin ansainta perustuu juuri mainostuloihin. Facebookin liikevaihto on edelleen jatkanut kovaa kasvuaan, vaikka yhtiö taannoin varoitti mainoksista saatavan liikevaihdon kasvun mahdollisesta hidastumisesta (Arvopaperi 31.1.2018).

Maakunnan yritykset ovat hoksanneet, että Facebook on varteenotettava mainoskanava, sillä SeAMKin järjestämiin Facebook-mainonta -koulutuksiin Kauhajoella, Ähtärissä, Alajärvellä, Kurikassa ja Kauhavalla osallistui yhteensä yli 50 kiinnostunutta. Myös Lapualla kaupungin yrityskeskuksen järjestämä Facebook-teeman ympärille rakennettu aamupalatilaisuus, jossa SeAMKilla oli alustus, veti tuvan täyteen. Kevään aikana SeAMK järjestää maksuttomat koulutukset vielä Karijoen ja mahdollisesti myös Teuvan yrittäjille.

Koulutuksiin osallistujilla on ollut jo oma yrityssivu Facebookissa, mutta kokemusta maksetusta mainonnasta ei ole vielä juurikaan ollut. Koulutuksissa on illan aikana käyty läpi syitä Facebook-mainonnan aloittamisella sekä mainonnan tavoiteasetantaa. Tämän jälkeen osallistujat ovat tehneet ensimmäisen Facebook-mainoksensa ja osa on myös julkaissut mainoksen saman tien.

Yrittäjien kokemukset ovat olleet positiivisia, ja vaikka mainontaa ei olisi koulutusillan jälkeen lähdetty itse tekemään, on ainakin ymmärrys Facebookista ja mainonnan hinnoittelu- ja kohdennusperiaatteista tullut selvemmäksi. Kun tietää, mitä mainoksen tekeminen käytännössä vaatii, tuntuu mainonnan tekemisen ulkoistaminenkin helpommalta.

Piia-Pauliina Mäntysaari
asiantuntija TKI