@SeAMK

Trumped

05.11.2018

Niin siinä lukee. Kädessäni on lista seminaarihuoneista, joista oma esitykseni sijaitsee tämän otsikon alla. Abstraktini tutkimuksestamme hyväksyttiin keväällä median ja viestinnän tutkimuksen konferenssiin Berkeleyssä, Kaliforniassa. Konferenssin teemana on vaihtoehtoinen media – poliittisen viestinnän murros.

Kannasto_Trumped_Konferenssimateriaalit.jpg

Tutkimme Ari Haasion kanssa tapoja, miten presidenttiehdokas Donald Trumpin imagoa luotiin valemediasivusto Newspunchissa. Trumped-session muissa esityksissä pohditaan uutisointia hänestä Puolan lehdistössä, totuuden asemaa uutisoinnissa ennen Trumpin astumista politiikkaan ja sen jälkeen sekä Trumpin poliittisten puheiden sisältöä ja niissä näkyviä viittauksia vähemmistöihin.

Haasion kanssa pohdimme, millaista imagoa kampanjassa Trumpille luotiin ja mihin asioihin kyseinen media tarttui. Kävimme läpi yhteensä yli 300 Trumpia käsittelevää artikkelia. Materiaali täytti helposti valemedian määritelmän. Teksti oli uutismaiseen muotoon luotua ja sivuston artikkelit näyttivät oikeilta uutisilta, mutta sisältö ei täyttänyt mitään hyvän uutisoinnin kriteereistä. Tekstit olivat väritettyjä, irrelevantteja, sana- ja aihevalinnat olivat provokatiivisia sekä aiheita käsiteltiin yksipuolisesti.

Trumpin rooli politiikalle vieraana rikkaana televisiotähtenä nostettiin artikkeleissa keskiöön. Teksteissä yritettiin luoda mielikuvaa lähes piirroshahmosta, josta puuttuvat inhimilliset piirteet. Värikkäimmät artikkelit vihjasivat Trumpin peruukin löytyneen Arizonan autiomaasta, toisissa nostettiin esiin entisten työntekijöiden tai julkisuuden henkilöiden kommentteja. Kampanjatilaisuuksiin liitettiin väkivaltaa ja Trumpista käytettiin yksipuolisia viittauksia. Mahdollista positiivista mielikuvaa luovat viittaukset perheestä tai kotikaupungista puuttuivat teksteistä kokonaan.

Jo ilman valtamediaan vertaavaa varsinaista tutkimusta, kuulostaa edellä kuvattu materiaali tutulta. Lähes vastaavia uutisointeja nähtiin Trumpin kampanjan aikana myös suomalaisessa mediassa, lukuun ottamatta niitä peruukin metsästyksiä. Valemedian vahvuus onkin juuri siinä, että se sekoittaa todellisuutta sen agendaan sopivaan fiktioon. Tehokkain ja vaarallisin valemedia tekee sen systemaattisesti, suunnitelmallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Tekstien tarkoitus on sekoittaa lukija, antaa riittävästi faktoja, että fiktio sekoittuu siihen sopivasti. Lopputulkinta ja -ymmärrys jää lukijalle. Medialukutaidosta tulee päivittäin merkittävämpi kansalaistaito.

Kannasto_Trumped_EmergingScholars.jpg

Medialukutaito vaatii kriittistä ajattelua, kykyä tarkastella lähteitä ja reflektoida median viestejä niihin ja todellisuuteen peilaten. On huomattavasti helpompaa lukea uutinen ja uskoa se, kuin käyttää aikaa sen kriittiseen tarkasteluun ja faktojen tarkistukseen. Media vaatii yleisöltä nykyään enemmän kuin se sille antaa. Informaation kasvanut määrä asettaa meille kuluttajille vaatimuksia jatkuvasti pohtia sekä arvottaa kuulemaamme ja näkemäämme.

 

Elisa Kannasto
Suomen kielen ja viestinnän lehtori, Liiketoiminta ja kulttuuri

Design by Oddmob