@SeAMK

Välineet edellä digitalisaatioon?

11.12.2015

Koulutuksessa päivän sana on digitaalisuus. Opettajien tulee tarttua digitaaliseen karttakeppiin, piirtää mietekarttoja älytaululle ja rakentaa pelillisiä opetustilanteita verkossa. Opiskelijat käyttävät jo sujuvasti erilaisia digitaalisia työkaluja ja sosiaalista mediaa oppimisen tukena.

Missä ne oikein on?

Opiskelijat eivät kirjaudu Moodleen. Sähköposti tuntuu raskaalta ja aikaavievältä. Soittaminen on vierasta ja saattaa häiritä. Fyysiset tilat rajoittavat yhteistyötä. Ajasta riippuvuus hankaloittaa työelämän, opiskelun, perheen ja sen paljon puhutun oman ajan yhteensovittamista. Kuulostaako tutulta? Digitaalisuuden myötä myös viestintä muuttuu. Onko opetuksen tulevaisuus WhatsApissa tai chatissa?

Kysyin Framipro-opiskelijaryhmältä, miten he viestivät vapaa-ajallaan. He vastasivat yhteen ääneen “WhatsAppilla”. Selvä. Loimme WhatsApp-ryhmän, jonka kautta viestimme projektiryhmän kesken. Oikea ratkaisu, monestakin syystä. WhatsApp mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuviin tilanteisiin projektin aikana.

Tunneilla toteutetut gallupit opiskelijoiden käyttämistä viestintävälineistä seuraavat Suomen yleistä tasoa. Kaikki ovat Facebookissa, reilu puolet Instagramissa ja osa Twitterissä, mutta WhatsAppia käyttävät lähes kaikki.

Sovellukset haltuun kokeilemalla

Opetukseen soveltuvat eri applikaatiot tarjoavat uusia keinoja aktivoida opiskelijaa ja toteuttaa innostavaa, mieleenpainuvaa opetusta. Kahoot, Socrative, Answergarden ja Padlet ovat meille ainakin koulutusmainosten teksteistä tuttuja nimiä. Omaa aikaa antamalla ja kokeilemalla niistä voi tulla myös omaa opetusta kehittäviä työkaluja, joiden kautta saa takarivinkin hereille ja katseet tunnilla kännykkään, poikkeuksellisesti opetettavaa asiaa seuraamaan.

Rakensin luennon aiheesta Kahootilla tietokilpailun. Kyselyn puolessa välissä tietokoneluokan takarivi seisoi näppäimistön äärellä silmät intensiivisesti kysymykset esittävää näyttöä kohti. Kilpailutilanne ja mielekäs tietokoneella tai kännykällä toteutettu peli tempaisi opiskelijat nopeasti mukaansa, ja Kahootin jälkeen moni kiitteli, että näitä saisi olla enemmän. Spontaanit “olipas kivaa” -huudahdukset täyttivät luokan ennen taukoa.

Digitalisaation monista kanavista avautuu valtatie, jossa merkkejä seuraamalla voi löytää perille, tai saattaa eksyä ihan uusille poluille. Tässä tapauksessa eksyminenkään ei ole pahasta, joten hypätäänpä polulle, kollegat!

Elisa Kannasto, tuntiopettaja
Jenny Janhunen, matkailun lehtori

Kirjoittajat työskentelevät SeAMK Liiketoiminta ja kulttuurissa.

Design by Oddmob