Terveiset TKI-valmennuksesta

01.11.2016

Elokuussa käynnistyi kolmas valtakunnallinen TKI-osaajavalmennus. Valmennus tuotetaan 26 ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja siinä rakennetaan tiimien, henkilökohtaisen toiminnan ja mentoroinnin kautta ammattikorkeakoulujen strategisia painoaloja ja yhteiskunnallisia tarpeita vastaavaa osaamista. Pääsimme SeAMKista mukaan 15 opintopisteen laajuiseen valmennukseen oppimaan lisää hankemaailmasta ja verkostoitumaan ammattikorkeakoulujen hanke- ja koulutusviennin ihmisten kanssa.  Monialaisuus, kansainvälisyys ja rajat rikkova innovointi olivat sanoja, joita Tampereen aloituspäivinä korostettiin tehokkaalla toistolla.

 

Resurssit puhuttavat kouluttautuessa

Koulutuksen ensimmäisenä päivänä osallistujat asetettiin janalle, jonka tarkoitus oli mitata kouluttautumisen motivaatiota. Toisena ääripäänä oli miete siitä, että on valmis antamaan kaikkensa koulutukselle ja heittäytymään täysin koulutuksen teemoille ja mahdollisuuksille. Toiseen päähän asettuivat ne, joilla ei välttämättä ollut tavoitteena panostaa koulutukseen yhtä paljon. Janalle asettautumisen jälkeen ääripäiden määrittely ja merkitys nousivat nopeasti keskusteluun. Ammattikorkeakoulujen henkilökunnan resurssit, oman työn kuormittavuus ja oman osaamisen asettamat rajoitukset mietityttivät osallistujia. Puheenvuorojen edetessä useampi oli kuitenkin henkisesti janalla samassa kohdassa  — resurssit, oma aika ja työnantajan tarjoamat mahdollisuudet mietityttivät, mutta innostus kouluttautua ja kehittää itseään sekä omaa organisaatiotaan oli kaikilla vahva. TASsin tunnit eivät riitä kaikkeen, mutta mielenkiintoisille projekteille ollaan valmiita antamaan myös omaa aikaa.

 

Aina mahdollisuus

Hankkeiden tärkeys ammattikorkeakouluissa näkyy päivittäin työyhteisöjen keskusteluissa. TKI-osaajavalmennuksessa on kaksi päälinjaa, TKI-hankkeet ja osaamisen vienti. Yhteisissä strategisissa painoaloissa näkyvät älykäs toimintaympäristö ja digiratkaisut, SOTE-uudistus, palvelut, liiketoiminta ja muotoilu, turvallisuusosaaminen sekä uusiutuvien luonnonvarojen älykäs ja vastuullinen käyttö. Hankkeet tarjoavat henkilökunnalle mahdollisuuden kehittää ja itse kehittyä. Valmennuksessa korostettiin monialaista ja erityisesti oppilaitosten rajat ylittävää yhteistyötä, joka huomioi myös yritysmaailman. Monialaisuuteen pyrkiessämme voisimme lainata imrovisaatiosta tuttua sääntöä muiden ehdotuksen hyväksymisestä. Jos sanomme välillä joo, vaikka tekisi mieli suoraan tyrmätä, voimme törmätä yllättäviin ja innovatiivisiin ratkaisuihin, joista voi jalostaa mielenkiintoisia hankkeita. Näin syntyi esimerkiksi koulutusvientiin keskittyvä usean oppilaitoksen toimijasta rakentuva monialainen tiimimme, jonka ensimmäinen artikkeli nähdään AMK-tutkimuksen päivillä Seinäjoella.

  

Elisa Kannasto, opettaja, SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Helli Kitinoja, Koulutusvientihankkeen johtaja


Fatal error: Call to a member function getUserUserBio() on null in /var/www/clients/client676/web1310/web/packages/problog/helpers/blogify.php on line 370