@SeAMK

Kun opetus meni Facebookiin

31.10.2016

Sosiaalinen media on nykypäivänä sisältönä osa yritysviestinnän opetusta. Yhtä lailla sosiaalinen media eli some soveltuu hyvin myös vuorovaikutteisen ja dialogisen opetuksen välineeksi ja myös menetelmäksi. Opetus onkin mennyt someen, ja tämän artikkelin esimerkissä erityisesti Facebookiin.

Sosiaalinen media yritysviestinnässä -opintojakson opetuskeskustelut on jo useana vuotena käyty Facebook-ryhmässä. Tavoitteet kyseisen opintojakson opettajalla valitun kanavan käytössä ovat monenlaiset. Ensinnäkin kanava on sellainen, joka on helposti opiskelijoiden saatavilla sekä mobiilisti että kannettavan tai halutessa myös pöytäkoneen sovelluksina. Kanava on edelleenkin käytössä melko suurella osalla suomalaisia nuoria. Lähes jokaisella opiskelijalla on jo valmiina olemassa oleva Facebook-profiili, eikä opettajan siten tarvitse käyttää aikaa kanavan opetteluun.

Facebook mahdollistaa helpon ja vuorovaikutteisen tavan kommunikoida ja tukee dialogiin perustuvan opetusmenetelmän käyttöä. Sosiaalinen media yritysviestinnässä -opintojakson sisältökuvauksessa luvataan, että opintojakson käytyään opiskelija osaa tunnistaa sosiaalisen median mahdollisuudet yritysviestinnässä, sekä osaa itsenäisesti tuottaa yritysviestinnän näkökulmasta someen soveltuvaa tekstiä sekä hyödyntää somea yritysviestinnän kanavana. Suomalaisten yritysten keskuudessa Facebook on edelleen selvästi yksi suosituimmista somekanavista. Keskusteluiden käyminen FB:ssa tarjoaa samalla myös näköalapaikan tarkastella yritysten somen käyttöä.

 

Opiskelijat sisällöntuottajina

Kyseinen opintojakso etenee huolella suunnitellun viikoittaisen aikataulun mukaisesti. Opettaja on valinnut viikoittain vaihtuvien keskusteluiden aiheet ja ohjaa ja kommentoi Facebookissa keskustelua, mutta opiskelijat ovat itse pääosassa tuottamassa sisältöä keskusteluihin. Niin opiskelijoiden kuin opettajankin on helppo linkittää muualla sosiaalisessa mediassa tai verkossa julkaistuja materiaaleja keskusteluihin. Opintojakson taustamateriaalit löytyvät Moodlesta ja materiaalipaketit avautuvat aina viikoittain, jolloin uusi keskusteluaihe avataan. Keskustelut liittyvät erilaisiin sosiaalisen median kanaviin sekä niiden käyttötapoihin ja tarkoitukseen yritysviestinnässä. Näkökulmana ei ole pelkästään markkinointiviestintä, vaan esimerkkejä keskusteluihin nostetaan myös somen hyödyntämisestä informoinnissa, asiakaspalvelussa, profiloinnissa ja asiakkaiden sitouttamisessa. Yksi osa opintojakson arvioinnista tulee siitä, miten aktiivisesti opiskelija on osallistunut Facebookissa käytävään keskusteluun. Opiskelijat oppivat keskusteluissa sekä toisiltaan, että saavat opettajalta linkkejä ajankohtaisiin materiaaleihin. Näitä käytyjä keskusteluita sekä jaettuja hyödyllisiä materiaalilinkkejä opiskelijat voivat hyödyntää kartoitustehtävässään, jossa opiskelijat selvittävät yritysten sosiaalisen median käyttöä.

 

Vai sittenkin Pokémon Go:ssa?

Opintojaksosta saadut palautteet ovat olleet kannustavia ja opiskelijat ovat selvästi huomanneet kanavan mahdollisuudet vuorovaikutteisen keskustelun käymisessä. Kaikkien opintojaksojen opetus ei voi mennä "Faceen", mutta tämän opintojakson kohdalla menetelmä on ollut toimiva aiheet ja sisällöt huomioiden. Opetukseen liittyvien sisältöjen ja materiaalien on jatkuvasti uusiuduttava ja päivityttävä, lisää tietoa ja uusia näkökulmia tulee päivittäin. Kenties jossain kohdin tämänkin opintojakson sisällöt voidaan opettaa vaikkapa Pokémon Go -pelin kaltaisessa lisätyn todellisuuden maailmassa, virtuaalisesti mutta läsnä ollen.

 

Saija Råtts, viestinnän lehtori, SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri 

 

Design by Oddmob

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/home/seamkverkkolehti/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0